Anexă la Hotărârea A.T.O.P. Brăila
Nr. 1/08.04.2008
RAPORT ASUPRA EFICIENŢEI SERVICIULUI POLIŢIENESC PENTRU ANUL 2007
In perioada analizata, la nivelul Inspectoratul Judeţean de Poliţie al Judetului Braila au fost continuate demersurile specifice in vederea îndeplinirii obiectivelor stabilite de Ministerul Internelor si Reformei Administrative precum si realizarea indicatorilor de performanta aprobati de Autoritatea Teritoriala de Ordine Publica Braila prin Planul strategic pentru anul 2007.
Intreaga activitate manageriala la nivelul IPJ Braila a avut ca obiectiv prioritar protejarea si castigarea increderii comunitatii si s-a incadrat in efortul general al politiei romane de a oferi un serviciu public politienesc concentrat pe cetatean si pe nevoile comunitatilor locale.
Eforturile institutiei s-au focalizat atat pe Prioritatile nationale cat si pe cele locale:
-
Prevenirea si combaterea criminalitatii stradale;
-
Prevenirea in sistem integrat a criminalitatii din mediul rural.
-
Prevenirea accidentelor rutiere;
-
Prevenirea si combaterea furturilor din locuinta, a delincventei juvenile si a victimizarii minorilor.
-
Prevenirea criminalitatii
Activitatile preventive derulate in anul 2007 au avut in vedere limitarea numerica a faptelor infractionale, cat si a urmarilor acestora.
Programele implementate pe parcursul anului 2007, in curs de finalizare ori finalizate, pe linia prevenirii si combaterii criminalitatii au fost urmatoarele:
-
Prevenirea violentei in unitatile de invatamant - "Sa exmatriculam violenta”;
-
Prevenirea talhariilor;
-
Prevenirea accidentelor de circulatie;
-
Prevenirea criminalitatii in mediul rural;
-
Prevenirea furturilor din locuinte;
-
Prevenirea delincventei juvenile.
In cadrul acestor programe locale de prevenire au fost desfasurate activitati in unitatile de invatamant, intalniri cu membrii asociatiilor de proprietari, copii institutionalizati, avand ca scop pregatirea antiinfractionala si antivictimala a grupurilor tinta astfel:
-
Actiuni tematice privind viteza excesiva sau avand ca grupuri tinta pietoni, conducatorii de mopede si de motociclete;
-
S-au derulat etapele locale in cadrul concursului national de fotografie “Nu violenta ne face mai puternici” si “ Educatie rutiera, educatie pentru viata”;
-
S-au desfasurat activitati comune in cadrul proiectului local de prevenire “Stop delincventa juvenila” si “Pentru o copilarie fericita”;
-
Au fost distribuite materiale preventive pentru marcarea zilei de 25 mai – Ziua internationala a copiilor disparuti;
-
S-a finalizat prima etapa din cadrul proiectului de prevenire in sistem integrat a criminalitatii in mediul rural “Sate fara criminalitate”;
-
In cadrul “Saptamanii prevenirii criminalitatii” au fost desfasurate activitati in colaborare cu parteneri prin organizarea de mese rotunde, expozitii si intalniri interactive.
-
Combaterea criminalitatii
a) Indicatori statistici globali
In anul 2007 Politia a fost sesizata cu privire la comiterea a 8137 infractiuni (cu 7,3% mai putine fata de anul 2006).
Au fost constatate 4871 infractiuni (cu 5,1% mai putine fata de anul 2006), din care:
- 18,7% sunt economico-financiare
- 57,6% sunt judiciare
- 23,8% au fost constatate in flagrant
Au fost solutionate 3518 infractiuni, ceea ce reprezinta o crestere cu 11% fata de anul 2006.
Pentru comiterea de infractiuni au fost cercetate 3706 persoane, din care:
- 18,4% pentru comiterea de infractiuni economico-financiare
- 57,6% pentru comiterea de infractiuni judiciare
- 34% au fost prinse in flagrant
- 64% dintre autorii de infractiuni sunt persoane fara ocupatie, 18% au antecedente penale, 10,2% sunt minori iar 41% sunt tineri cu varste cuprinse intre 18-30 ani.
Volumul criminalitatii inregistrat in anul 2007 la nivelul Inspectoratului de Politie al Judetului Braila se prezinta astfel:
- Infractionalitatea sesizata – 2218 infractiuni la 100.000 locuitori – locul 33 pe tara;
- Infractionalitatea constatata – 1327 infractiuni la 100.000 locuitori – locul 34 pe tara;
- Infractionalitatea solutionata – 967 infractiuni la 100.000 locuitori – locul 43 pe tara;
- Infractionalitatea stradala sesizata – 137 infractiuni la 100.000 locuitori – locul 14 pe tara;
- Criminalitatea judiciara:
· volumul infractiunilor sesizate – 1351 infractiuni la 100.000 locuitori;
· volumul infractiunilor constatate – 765 infractiuni la 100.000 locuitori;
· volumul infractiunilor solutionate – 484 infractiuni la 100.000 locuitori.
- Criminalitatea economico – financiara:
· volumul infractiunilor sesizate – 272 infractiuni la 100.000 locuitori;
· volumul infractiunilor constatate – 248 infractiuni la 100.000 locuitori;
· volumul infractiunilor solutionate – 121 infractiuni la 100.000 locuitori.
- Criminalitatea infractiunilor de alta natura:
● volumul infractiunilor sesizate – 595 infractiuni la 100.000 locuitori;
● volumul infractiunilor constatate – 313 infractiuni la 100.000 locuitori;
● volumul infractiunilor solutionate – 362 infractiuni la 100.000 locuitori.
- Persoane cercetate:
Volumul total al criminalitatii – 1009 persoane cercetate la 100.000 locuitori din care:
- pentru infractiuni economico-financiare – 186 persoane cercetate la 100.000 locuitori;
- pentru infractiuni judiciare – 582 persoane cercetate la 100.000 locuitori;
- pentru infractiuni de alta natura – 241 persoane cercetate la 100.000 locuitori
- Persoane invinuite sau inculpate:
Volumul total criminalitatii – 827 persoane cercetate la 100.000 locuitori din care:
- pentru infractiuni economico-financiare – 73 persoane cercetate la 100.000 locuitori;
- pentru infractiuni judiciare – 465 persoane cercetate la 100.000 locuitori;
- pentru infractiuni de alta natura – 288 persoane cercetate la 100.000 locuitori.
Au fost inregistrate 1674 dosare penale cu autori necunoscuti (o scadere cu 21,4% fata de numarul celor inregistrate in 2006). Au fost solutionate 1312 din care 46,34% prin identificarea autorilor.
Din cele 110 infractiuni cu violenta comise de autori necunoscuti au fost solutionate 97, (58% dintre acestea prin identificarea autorilor).
b) Rezultate sectoriale
-
Infractiuni comise cu violenta
Din analiza activitatii desfasurate si a evolutiei criminalitatii judiciare rezulta faptul ca, in procente, criminalitatea grava comisa cu violenta reprezinta 4% din totalul infractiunilor constatate, nivel apropiat de aceeasi perioada a anului 2006 (3,8%).
Pe genuri, situatia se prezinta astfel:
Infractiunea
|
2007
|
2006
|
%
|
Omor
|
10
|
8
|
+25%
|
Tentativa de omor
|
12
|
12
|
-
|
Lovituri cauzatoare de moarte
|
2
|
3
|
- 33,3%
|
Vatamare corporala grava
|
22
|
31
|
- 29%
|
Viol
|
34
|
18
|
+89%
|
Ultraj
|
9
|
11
|
- 18%
|
Talharie
|
104
|
115
|
- 10%
|
De mentionat ca 80% din faptele comise cu violenta au fost savarsite in mediul urban.
-
Criminalitatea contra patrimoniului
Criminalitatea contra patrimoniului constituie o grupa importanta de infractiuni, in jurul carora se concentreaza activitatea specifica politiei si reprezinta 50,1% din totalul infractiunilor constatate.
Evolutia fenomenului infractionalitatii contra patrimoniului releva o scadere procentuala de 9,8% la cea sesizata, o scadere cu 16,3% la cea constatata si o crestere cu 15,2% la cea solutionata.
Ponderea este detinuta de infractiunile de furt (75% din totalul infractiunilor contra patrimoniului si 37% din totalul infractiunilor constatate).
In anul 2007 au fost inregistrate 1849 furturi, din care:
- 19,9% sunt spargeri de societati comerciale;
- 10,4% furturi din autovehicule;
- 2% furturi de autovehicule;
- 11,5% furturi din locuinte;
- 5,4% furturi de animale si pasari;
- 0,9% furturi din buzunare, posete, genti;
- 61,2% alte infractiuni de furt.
De mentionat ca 65,8% din totalul infractiunilor de furt constatate au fost comise in mediul urban.
-
Criminalitatea economico-financiara
Activitatile desfasurate au dus la constatarea a 913 fraude economico-financiare (18,7% din totalul infractiunilor constatate in anul 2006) pentru comiterea carora au fost cercetate 683 persoane.
Cadrul general de activitate a fost cel trasat prin programele teritoriale si conceptele de actiune nationale, concretizate la specificul particular al zonei de competenta teritoriala.
Au fost solutionate 9 dosare penale complexe.
Structura infractiunilor economico-financiare se prezinta dupa cum urmeaza:
- inselaciune de natura economica – 160
- delapidare - 43
- evaziune fiscala - 29
- infractiuni prevazute de Legea nr. 11/1991(combaterea concurentei neloiale)
- 18
- infractiuni prevazute de Legea nr. 84/1998(privind marcile si indicatiile geografice) - 21
- infractiuni prevazute de Legea nr. 9/1996(privind drepturile de autor si conexe)
- 14
In domeniul combaterii coruptiei s-au desfasurat activitati materializate in constatarea a 16 infractiuni de coruptie pentru comiterea carora au fost cercetate 10 persoane.
-
Infractionalitatea stradala
Actiunile preventive desfasurate si prezenta mult mai active in strada au dus la scaderea cu 56,8% (fata de anul 2006) a infractiunilor comise in strada.
Din totalul celor 504 infractiuni stradale sesizate:
- 94,2% au fost comise in mediul urban
- 71,4% s-au comis noaptea
- 23% s-au comis cu violenta (omor – 1, tentative de omor – 5, loviri sau vatamari cauzatoare de moarte – 2, ultraj – 1, talharie – 106)
Talhariile stradale au inregistrat, in anul 2007, o scadere cu 18,9% fata de anul 2006.
79% din totalul talhariilor stradale sesizate au ca mod de operare smulgerea de obiecte (bijuterii, telefoane mobile, posete, etc).
Nu au fost inregistrate infractiuni de talharie comise prin amenintare cu arme de foc, comise de autori mascati sau urmate de moartea victimei.
Infractiunile de furt sesizate ca fiind comise in strada au inregistrat o scadere de 46% fata de anul 2006.
Din totalul furturilor stradale (346):
- 64 sunt furturi din societati comerciale (o scadere cu 61% fata de anul 2006);
- 4 sunt furturi din buzunare, genti (o scadere de 81% fata de anul 2006);
- 37 sunt furturi de auto (o crestere cu 41% fata de anul 2006);
- 174 sunt furturi din auto (o scadere cu 40% fata de anul 2006).
Pe parcursul anului 2007 a fost sesizata comiterea a 32 infractiuni prevazute de Legea nr. 61/1991, ceea ce reprezinta o scadere cu 65% a numarului acestora raportat la anul 2006.
-
Siguranta traficului rutier
Activitatile Politiei Rutiere s-au desfasurat in contextual unor valori ridicate ale traficului auto si pietonal, care sporesc pericolul producerii accidentelor rutiere si au urmarit indeplinirea Programului national privind siguranta rutiera “Stop accidentelor! Viata are prioritate – 2007”.
Pentru indeplinirea obiectivelor propuse au fost desfasurate 1696 activitati educational preventive si 1008 actiuni operative.
Au fost constatate 362 infractiuni (din care 244 la regimul circulatiei), au fost aplicate 54.358 sanctiuni contraventionale si au fost retinute in vederea suspendarii 2896 permise de conducere.
In anul 2007 s-au inregistrat:
- 157 accidente grave de circulatie (149 in anul 2006) ceea ce reprezinta o crestere de 5%;
- 40 persoane decedate (51 in anul 2006) ceea ce reprezinta o scadere de 21,6%;
- 142 persoane ranite (118 in anul 2006) ceea ce reprezinta o crestere de 17%.
Principalele cauze generatoare ale acestor evenimente au fost:
- conducerea imprudenta – 43%;
- traversarea neregulamentara – 28%;
- neacordarea de prioritate – 15%;
- viteza neadaptata – 7%;
- depasirea neregulamentara – 7%.
-
Arme, explozivi, substante toxice
In vederea asigurarii respectarii regimului armelor, explozivilor si substantelor toxice au fost organizate 478 actiuni si controale, urmarindu-se:
- identificarea, descoperirea si cercetarea detinatorilor ilegali de arme de foc si munitii;
- prevenirea si combaterea faptelor care aduc atingere fondului cinegetic si piscicol national;
- verificarea modului in care sunt respectate dispozitiile legale la regimul produselor de uz fitosanitar utilizate in agricultura si silvicultura.
Pe parcursul anului 2007 au fost constatate 53 infractiuni (47 in anul 2006) ceea ce reprezinta o crestere de 11,4%.
Au fost aplicate 53 sanctiuni contraventionale in valoare totala de 137.000 lei si au fost indisponibilizate in vederea confiscarii urmatoarele bunuri:
- arme letale de vanatoare – 7 buc.
- arme ridicate in vederea casarii – 19
- munitie – 243 cartuse
- substante toxice – 50 kg
-
Activitatea de relatii publice
In anul 2007, in mass-media scrisa locala s-au publicat un numar de 3514 materiale de presa referitoare la activitatea IPJ Braila.
La posturile de televiziune au aparut 197 reportaje.
Politistii, prin Biroul de presa, si-au facut publica activitatea prin 4639 articole si prin participarea la 1055 emisiuni radio-tv, in care s-a facut referire la:
- metode de prevenire a criminalitatii;
- actiuni organizate de politie si rezultatele acestora;
- competente ale institutiei;
- date informative pentru cetateni.
-
Activitati pentru ajutorarea populatiei
In anul 2007 au fost efectuate 21128 patrulari, 7397 controale directe si 2420 actiuni cu efective largite.
Modul de repartizare a efectivelor care actioneaza in strada si cresterea numarului de autovehicule destinate patrularii au avut rezultate pozitive pe linia reactiei la evenimentele sesizate de cetateni prin Serviciul National Unic Apel de Urgenta 112.
In anul 2007 s-a intervenit la 12333 evenimente semnalate prin acest sistem (4878 in anul 2006), din care 10642 in mediul urban si 1691 in mediul rural.
Ca timp de interventie situatia se prezinta astfel:
- pana la 10 minute – 9890;
- pana la 15 minute – 1679;
- pana la 20 minute – 692;
- peste 20 minute – 72.
Agentii de proximitate au desfasurat activitati preventive in unitatile de invatamant, in cooperare cu asociatiile de proprietari si au participat saptamanal la programul de audiente al primarului municipiului.
3. Stadiul realizarii indicatorilor de performanta minimali stabiliti de ATOP Braila pentru anul 2007
a) Combaterea criminalitatii economico-financiare si dezvoltarea cooperarii interinstitutionale cu institutii ce au atributii de control financiar
Activitatea in acest domeniu de combatere a criminalitatii a fost directionata in sensul cresterii gradului de siguranta a mediului economico-financiar din zona de competenta.
Au fost constatate 913 fraude economico-financiare.
Au fost organizate 223 actiuni preventive impreuna cu Garda Financiara, Oficiul Roman pentru Drepturile de Autor, Oficiul Judetean pentru Protectia Consumatorului, Agentia Nationala de Administrare Fiscala, Inspectoratul Teritorial de Munca, fiind descoperite ilegalitati ca:
- utilizarea de forta de munca fara intocmirea formelor de angajare;
- utilizarea de documente fiscale falsificate;
- achizitionarea de marfuri de la societati comerciale fictive;
- aplicarea eronata a deducerilor in domeniul rambursarilor de TVA;
- sustragerea de la plata TVA aferenta importurilor de bunuri;
- neinregistrarea sau folosirea defectuoasa a formularisticii tipizate.
Pe ansamblu se poate aprecia ca acest indicator a fost realizat.
b) Scaderea cu 3% a accidentelor rutiere grave si a urmarilor acestora
Activitatea Politiei Rutiere a avut ca principal scop reducerea nivelului victimizarii populatiei, in special prin accidente rutiere.
Au fost organizate 803 actiuni punctuale numai cu participarea efectivelor de politie si 148 in colaborare cu alte institutii abilitate de lege.
Cu toate acestea, la sfarsitul anului a fost inregistrata o crestere cu 5% a numarului accidentelor grave, cu 17% a numarului persoanelor ranite grav si o scadere a numarului persoanelor decedate cu 21,6%.
Cele mai multe accidente au fost generate de neatentia la volan.
Se poate aprecia ca indicatorul stabilit prin Planul Strategic al ATOP Braila nu a fost realizat.
c) Reducerea cu 5% a infractionalitatii stradale sesizate:
In anul 2007, IPJ Braila a fost sesizata cu privire la comiterea a 504 infractiuni stradale, o scadere cu 18,9% fata de anul 2006.
Scaderi au inregistrat toate genurile de infractiuni, care au ca loc de comitere strada, atat cele comise cu violenta (omor, tentative de omor, viol, talharie, ultraj, furturile), cat si infractiunile prevazute la Legea nr. 61/1991.
Prezenta in strada, actiunile organizate in locurile aglomerate, unele dintre ele cu participarea partenerilor din programele si protocoalele aflate in derulare (Politia Comunitara, Inspectoratul Judetean de Jandarmi, Inspectoratul Judetean al Politiei de Frontiera) au dus la eficientizarea activitatii de prevenire a infractionalitatii stradale.
In concluzie rezulta ca din punct de vedere statistic acest indicator a fost atins dar se impune in continuare o atentie sporita in rezolvarea cu operativitate a conflictelor stradale si prevenirea infractionalitatii stradale care trebuie sa creeze un climat de siguranta si un sentiment de protectie reala a cetateanului aflat in strada.
d) Cresterea cu 10% a numarului dosarelor cu autori necunoscuti solutionate prin identificarea autorilor
In anul 2007 au fost solutionate 78,3% din totalul dosarelor penale cu autori necunoscuti inregistrate, fata de 59,6%, procent inregistrat in anul 2006.
A scazut numarului dosarelor penale cu autori necunoscuti solutionate prin identificarea autorilor cu 21% fata de aceeasi perioada a anului trecut, in schimb a crescut procentul de solutionare a dosarelor cu autori necunoscuti in care sunt reclamate fapte comise cu violenta (omor, tentative de omor, vatamare corporala grava, viol, talharii) de la 70% in 2006 la 86,3% in 2007.
Indicatorul de performanta a fost realizat dar numarul dosarelor cu autor necunoscut ramane inca ridicat.
e) Reducerea cu 5% a infractionalitatii comise cu violenta (omor, tentative de omor, loviri sau alte vatamari cauzatoare de moarte, vatamari corporale grave)
In anul 2007 au fost constatate 198 infractiuni, care au mod de operare violenta, fata de 191 inregistrate in anul 2006, dintre aceste doar 42,4% fiind comise in strada.
Restul infractiunilor cu violenta au fost comise in locuinta sau familie, acolo unde interventia Politiei si, mai ales factorul preventive, intra mai greu.
Rezulta ca acest indicator nu a fost atins inregistrandu-se cresteri fata de anul 2006. Ingrijorator este numarul de infractiuni comise cu violenta in locuinta sau familie.
f) Diminuarea cu 20% a numarului cazurilor de incalcare a normelor de etica si deontologie profesionala de catre politisti
In anul 2007 au fost sanctionati disciplinar 34 politisti, fata de 31 in anul 2006.
Abaterile disciplinare pentru care au fost sanctionati politistii sunt, in general, aceleasi ca si in anul 2006:
- comportare necorespunzatoare in familie si societate;
- neglijenta in indeplinirea atributiunilor de serviciu;
- intarzieri in solutionare lucrarilor.
Cei mai multi politisti sanctionati au varste cuprinse intre 25 – 35 ani, cu o vechime intre 10 – 15 ani in sistem.
Cresterea numerica a sanctiunilor aplicate denota o mai mare exigenta din partea conducerii cu privire la modul de indeplinire a atributiilor de catre politisti, in special de catre cei tineri dar si o lipsa de progres reala in schimbarea atitudinii si comportamentului etic si deontologic al politistilor
g) Popularizarea actiunilor si competentelor Politiei, ca metoda de apropiere de cetatean si de problemele acestuia
In anul 2007, in mass-media scrisa locala s-au publicat un numar de 3514 materiale de presa referitoare la activitatea IPJ Braila.
La posturile de televiziune au aparut 197 reportaje
Marea majoritate a articolelor si reportajelor s-au bazat pe informatiile cuprinse in buletine, notele de presa, comunicatele si materialele documentare emise de Biroul de Presa al IPJ Braila.
h) Cresterea eficientei de interventie si reducerea timpului de raspuns la solicitarile cetatenilor prin Serviciul de Urgenta 112 si verificare, prin sondaj, a cel putin 20% din solicitari
In perioada analizata au fost realizate 12333 interventii prin Serviciul de Urgenta 112, fata de 4878 in anul 2006.
Din cele 12333 interventii, 10642 (4243 in anul 2006) au avut loc in mediul urban, iar 1691 (635 in anul 2006) in mediul rural.
Ca timp de interventie situatia se prezinta astfel:
- pana la 10 minute – 9890;
- pana la 15 minute – 1679;
- pana la 20 minute – 692;
- peste 20 minute – 72.
Analiza acestor perioade de timp necesare pentru interventie scoate in relief cresterea eficientei si solicitudinii pentru problemele cetatenilor, mai ales la evenimentele deosebite, impunandu-se noi standarde de raspuns in timp real la toate solicitarile cetatenilor.
-
Concluzii
Avand in vedere datele prezentate in prezentul raport de evaluare care releva mentinerea trendului descendent al criminalitatii, in general, si al infractionalitatii inregistrate in strada, in special si faptul ca in perioada de referinta, pe teritoriul Judetului Braila, nu s-au inregistrat acte grave de tulburare a ordinii publice sau infractiuni comise prin moduri de operare deosebite, putem aprecia ca in anul 2007 climatul general de ordine si siguranta publica a fost asigurat si mentinut la cote rezonabile.
Echipa de conducere a Inspectoratului de Politie al Judetului Braila cat si toate celelalte cadre de conducere si executie au depus eforturi pentru buna gestionare a infractionalitatii si crearea unui climat de ordine si siguranta civica.
Cu toate acestea se poate observa ca unii indicatori de performanta nu au fost indepliniti iar din consultarea populatiei cu diverse prilejuri Autoritatea Teritoriala de Ordine Publica Braila a constatat ca cetatenii sunt inca nemultumiti de fenomenul gastilor de cartier, de manifestarile lumii interlope si de sentimentul de insecuritate din strada.
Cauzele sunt multiple, dintre ele putem aminti pe cele care favorizeaza infractionalitatea asa cum sunt:
-
saracia, care afecteaza multi cetateni, lipsa unor mijloace minime de existenta ale autorilor infractiunilor si familiilor acestora;
-
lipsa de receptivitate a unor factori cu responsabilitati pentru asigurarea corespunzatoare a pazei bunurilor, conform prevederilor Legii nr.333/2003;
-
lipsa iluminatului public ori iluminatul necorespunzator in unele din localitatile judetului;
-
numarul insuficient de politisti raportat la climatul infractional.
Totodata, cauze care favorizeaza producerea accidentelor rutiere si victimizarea populatiei sunt:
-
consumul frecvent de alcool;
-
conducerea imprudenta;
-
traversarea neregulamentara;
-
neacordarea de prioritate;
-
viteza neadaptata;
-
depasirea neregulamentara
Deasemenea la Serviciul Politiei Rutiere Braila, atat numarul de lucratori de politie – 51 de cadre, cat si numarul de aparate radar – 5, este total insuficient, tinand seama de faptul ca pentru cei peste 266 Km de drumuri nationale, 603 km drumuri judetene si 319 km drumuri comunale exista in exploatare doar 14 autospeciale din care doar 5 echipate cu aparat radar, care sunt folosite si in mediul urban.
La rezultatele obtinute au concurat factori de risc generatori de accidente rutiere cum ar fi: infrastructura rutiera, parcul auto care a crescut considerabil, cresterea de la an la an a numarului de posesori de premise de conducere.
In Statistica Judetului Braila la inceputul anului 2007 erau inregistrate 54.680 vehicule inmatriculate si 76.898 conducatori auto, fara a lua in calcul masinile achizitionate in leasing.
Pe langa aceste cauze enumerate, altele la fel de importante pot determina un climat de nesiguranta si escaladarea fenomenului infractional:
- lipsa de raspuns a Primariei Municipiului Braila si a unor primarii din mediul rural pentru rezolvarea operativa a problemelor si solicitarilor facute de organele de politie;
- dotarea tehnica si cu resurse umane insuficienta, cote reduse de combustibil pentru autospecialele de patrulare. Daca la nivel de tara gasim un politist la 435 locuitori, la nivelul Inspectoratului de Politie al Judetului Braila avem un politist la 458 locuitori;
- lipsa combustibilului pentru autospecialele politiei in special in mediul rural;
- nerealizarea unui studiu de trafic pentru fluidizarea circulatiei in Municipiul Braila, angajament neonorat de Primaria Municipiului Braila inca din anul 2004, mai nou lipsa de receptivitate manifestata de aceeasi institutie la propunerea privind organizarea a noi sectii de politie;
- nerealizarea in Municipiul Braila a semaforizarii intersectiilor: Calea Galati cu Str. Grivitei, Calea Calarasilor cu Vadul Spitalului, Calea Galati cu B-dul Al.I.Cuza, B-dul Independentei cu Calea Calarasilor, B-dul Cuza cu Calea Calarasilor cu realizarea corelarii acestora si montarea de semafoare intermitente liber dreapta.
- lipsa sau deteriorarea semnelor de circulatie si indicatoarelor de directie atat in Municipiul Braila cat si in mare parte din localitatile judetului;
- sanctionarea periodica de catre agentii de politie a stationarii autovehiculelor pe partea carosabila in zona indicatoarelor de oprire sau stationare interzisa precum si a traversarilor pe locuri nepermise de catre pietoni;
- blocarea arterelor de circulatie si a parcarilor cu autovehicule expuse spre vanzare;
- ingaduinta prea mare fata de cei care nu respecta regulile de circulatie atat fata de conducatorii auto cat si fata de pietoni;
- lipsa de implicare, de patrulare si verificare a politistilor din mediul rural pentru prevenirea furturilor si constatarea acestora;
- implicarea insuficienta a tuturor fortelor de ordine publica in prevenirea, descurajarea si combaterea fenomenului gastilor de cartier si a lumii interlope;
- realizarea unui numar redus de actiuni de prevenire a fenomenului infractional de catre factorii ce concura la educatie, in mod deosebit scoala;
- legislatie permisiva si sanctiuni nedescurajatoare (Legea nr. 61/1991 pentru sancţionarea faptelor de încălcare a unor norme de convieţuire socială, a ordinii şi liniştii publice), proceduri greoaie si lungi care creeaza posibilitatea de a fi speculate in favoarea contravenientilor sau a infractorilor;
In vederea eficientizarii muncii de prevenire si de combatere a climatului infractional din Judetul Braila, Autoritatea Teritoriala de Ordine Publica Braila recomanda Inspectoratului de Politie al Judetului Braila si fortelor implicate in realizarea unui climat de siguranta publica, elaborarea si punerea in practica a unui Plan de masuri care sa puna accent pe:
- aplicarea intocmai a Planului Unic de Siguranta Publica printr-o conlucrare mai buna a tuturor fortelor responsabile respectiv Inspectoratul de Politie al Judetului Braila, Inspectoratul de Jandarmi al Judetului Braila, Inspectoratul Politiei de Frontiera al Judetului Braila, Politia Comunitara Braila, firmele de paza private;
- implicarea mai activa a patrulelor, in special pe timp de noapte si organizarea de patrule si pe timpul zilei;
- prevenirea si combaterea cu eficienta a talhariilor stradale, cu accent pe o mai buna monitorizarea a gastilor de cartier, a grupurilor infractionale din zona pietelor si a gruparilor din zona scarilor de bloc care genereaza un climat de nesiguranta publica;
- o mai buna conlucrare a organelor de politie in combaterea fenomenului insecuritatii conducatorilor auto de taxi;
- o noua atitudine a politistilor in raporturile cu cetateanul - politistul in slujba comunitatii;
- cresterea responsabilitatii politistilor, a pregatirii profesionale si a respectarii atributiilor de serviciu;
- toleranta zero cu politistii ce nu-si fac datoria sau manifesta acte de indisciplina;
- o mai intensa munca de cunoastere a fenomenului infractional dar si de prevenire prin cresterea rolului politistilor de proximitate si a sefii posturilor de politie comunale;
- organizarea mai multor actiuni de prevenire realizate de toti factorii implicati in realizarea climatului de ordine publica – scoala, in mod deosebit Inspectoratul Scolar Judetean Braila cat si celelalte institutii cu atributii in acest sens: Sectia Drumuri Nationale Braila, Autoritatea Rutiera Romana, Registrul Auto Roman, Inspectoratul de Jandarmi Braila, Politia Comunitara Braila, Primaria Municipiului Braila, Primariile orasenesti si comunale
- o mai buna colaborare in realizarea parteneriatelor cu alte institutii abilitate;
- interventia in timp real la evenimentele sesizate prin Serviciul Unic de Urgenta 112;
- combaterea gastilor de cartier si a gruparilor interlope prin interventie rapida, supravegherea zonelor cu risc ridicat si luarea operativa a masurilor ce se impun care sa duca la diminuarea pana la eradicarea fenomenului;
- realizarea in orase si comune cu sprijinul ATOP Braila de: semaforizari cu lumina intermitenta a trecerilor de pietoni precum si organizarea de locuri pentru parcari in zonele de competenta, locuri speciale pentru parcarea atelajelor confiscate;
- realizarea, de catre Primaria Municipiului Braila a semaforizarii urmatoarelor intersectii: Calea Galati cu Str. Grivitei, Calea Calarasilor cu Vadul Spitalului, Calea Galati cu B-dul Al.I.Cuza, B-dul Independentei cu Calea Calarasilor, B-dul Cuza cu Calea Calarasilor cu realizarea corelarii acestora si montarea de semafoare intermitente liber dreapta.
- asigurarea din fondurile Ministerului Internelor si Reformei Administrative a necesarului de combustibil pentru autospecialele din dotare;
- montarea de aparate GPS pe autospecialele Politiei Rutiere in vederea acoperirii cu eficienta a problematicii in functie de situatia operativa;
- realizarea, cu sprijinul Consiliului Judetean Braila, a unui sistem de monitorizare video pe tronsoanele de drum cu risc ridicat de accidente (DN2B Braila-Faurei si DE584 Braila-Baraganu) asemanator celui implementat pe DN 1, unde rezultatele au fost foarte bune, inregistrandu-se o scadere a numarului accidentelor cu un procent de 60%.
Autoritatea Teritoriala de Ordine Publica Braila apreciaza ca realizarea unui climat de ordine si siguranta publica la nivelul asteptarilor populatiei este posibila printr-o mai buna organizare si conducere a activitatilor specifice, o angajare mai sustinuta si un profesionalism real al politistilor cat si prin asigurarea tuturor resurselor materiale si umane necesare si o coordonare conjugata din partea conducerii Inspectoratului de Politie a Judetului Braila a tuturor factorilor implicati in prevenirea, combaterea si sanctionarea infractionalitatii si a manifestarilor antisociale.
PRESEDINTE ATOP BRAILA,
ION ROTARU